Mieszkańcy Myślenic wyrażają swój sprzeciw dla budowy drogi ekspresowej S7 przez Myślenice, m.in. podpisując petycję która skierowana jest do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (ul. Wronia 53, 0-874 Warszawa).
Treść petycji:
SPRZECIW DLA BUDOWY DROGI EKSPRESOWEJ S7 PRZEZ MIASTO MYŚLENICE
zaproponowanej przez GDDKIA w studiu korytarzowym 28.01.2022.
Wyrażamy zdecydowany sprzeciw wobec propozycji drogi ekspresowej S7, która ma przebiegać
przez miasto Myślenice, w bezpośrednim sąsiedztwie centrum i terenów mieszkaniowych. GDDKiA nie przedstawiło dla Myślenic żadnej alternatywy – wszystkie sześć propozycji przebiega w tym samym miejscu, przez miasto, po jego zachodniej stronie, odcinając miasto od terenów zielonych (wzniesienia i lasy Mikołaj i Dalin).
Otrzymaliśmy propozycję najgorszą z możliwych, ponieważ przy wytyczaniu trasy przez Myślenice
nie wzięto pod uwagę obiektywnych czynników, które powinny być kluczowe:
1. Przewietrzanie miasta. Myślenice leżą w dolinie między dwoma pasmami wzgórz, dolina rozciąga się
w kierunku wschód-zachód. Miasto jest podzielone na wyraźne strefy funkcjonalne i to właśnie po
zachodniej stronie (od Zakopianki) są zlokalizowane tereny mieszkaniowe m.in.: os. 1000-lecia, dzielnice
domów jednorodzinnych: Górne Przedmieście, osiedle Dąbrowskiego, Wybickiego i Sikorskiego oraz
centrum miasta, łącznie kilkanaście tysięcy ludzi, ok. 80% mieszkańców miasta. Przez ponad 200 dni
w roku wieją tu wiatry zachodnie. W przypadku usytuowania arterii tranzytowej w mieście po zachodniej
cała uciążliwość drogi (spaliny, zanieczyszczenia, hałas), wraz z wiatrami zachodnimi, przeniesie się na
ww. tereny mieszkalne i centrum miasta. Wszelką infrastrukturę, która może być uciążliwa dla miasta i
jego mieszkańców, powinno się lokować od zawietrznej, w miejscu, gdzie wiejące wiatry nie będą
przenosić zanieczyszczeń w kierunku osiedli mieszkaniowych i centrum Myślenic, czyli poza miastem.
2. Zielone płuca Myślenic. Planowana droga S7 przebiegająca w bezpośrednim sąsiedztwie osiedli
mieszkaniowych odcina miasto od głównych i jedynych połączonych z miastem bezpośrednio obszarów
zielonych, z których korzystają myśleniczanie. Lasy w pasmach Barnasiówki (Dalin) i Sularzówki
(Plebańska Góra i Mikołaj) stanowią tereny rekreacji, codziennych spacerów mieszkańców osiedli
domów i bloków. Tereny te mają niepowtarzalne walory krajobrazowe i przyrodnicze oraz ze względu na
wyżej wspomnianą różę wiatrów, jako zielone płuca miasta zasilają je w czyste powietrze. Droga
szybkiego ruchu doprowadzi do dewastacji tych terenów, środowiska i pozbawi mieszkańców osiedli
dostępu do obszarów zielonych. W sytuacji starań uwolnienia się od smogu, miasta o tak dużym
potencjale turystycznym jak Myślenice, poprowadzenie drogi ekspresowej w ten sposób zakrawa na
żart.
3. Zablokowanie rozwoju miasta. Jedyne rezerwy pod planowy rozwój nowego budownictwa
mieszkaniowego Myślenic znajdują się na terenach zachodnich miasta połączonych z ww. terenami
zielonymi. Ze względu na występujące ograniczenia dla potencjalnej zabudowy: od południa i północy
pasma wzgórz; od wschodu i północy obecna droga krajowa nr 7 – Zakopianka, która oddziela miasto
od terenów przemysłowych, zlokalizowanych po stronie wschodniej; jedyne możliwe kierunki rozbudowy
miasta i lokalizowania zabudowy mieszkaniowej od strony zachodniej zablokuje zaproponowany
przebieg drogi ekspresowej S7.
4. Realizowane inwestycje komunikacyjne. Gmina Myślenice prowadzi obecnie w zaawansowanym
etapie budowę węzła na DK 7- Zakopiance w Jaworniku, który wraz z zaproponowanym w studium
korytarzowym węzłem S7 przy stacji Orlen będzie skupiskiem potężnych żelbetowych konstrukcji –
praktycznie węzeł jeden przy drugim.
Projektowane jest połączenie kolejowe relacji Kraków-Myślenice – budowa S7 powinna zostać
skoordynowana z tą inwestycją.
Ponadto w „Streszczeniu Studium korytarzowego dla inwestycji pod nazwą ‘Budowa drogi
ekspresowej S7 Kraków–Myślenice GDDKiA’” (str. 30) podano informację, iż inne rozwiązania przebiegu
S7 zostały odrzucone, ponieważ zostały ocenione jako nieakceptowalne społecznie. Informacja ta jest
niezgodna z prawdą. Nigdy nie odbyły się w tej sprawie żadne konsultacje – ani z władzami gminy,
ani z jej mieszkańcami i sugerowanie, że usytuowanie tranzytu S7 w mieście, szczególnie od zachodu
jest jakoby akceptowalne społecznie jest manipulacją.
W związku z powyższym uważamy, że prowadzenie drogi S7 przez miasto Myślenice, a szczególnie
przy najgęściej zaludnionych terenach mieszkaniowych po zachodniej stronie miasta, jest
niedopuszczalne. Stanowczo sprzeciwiamy się tym planom, domagamy się opracowania rozwiązań
alternatywnych, a przede wszystkim odsunięcia tranzytu drogi ekspresowej od miasta.
Mieszkańcy Myślenic.
Imię i nazwisko ………………………………………………………….
Data i czytelny podpis …………………………………………………………
Podpisaną należy dostarczyć: Biuro Projektów PLANIMETRIA, ul. 3-go Maja 16a Myślenice. Budynek Lewiatana – drzwi po lewej stronie – za nimi skrzynka na petycje. W wypadku zamkniętych drzwi petycję proszę wrzucić do skrzynki na listy.
