GMINA MYŚLENICE: Poniżej publikujemy stanowisko Międzyzakładowej Komisji Oświaty NSZZ „Solidarność” w Myślenicach w sprawie projektu likwidacji gimnazjów (tekst przesłany przez MKO NSZZ „Solidarność” w Myślenicach , poddany jedynie korekcie redakcyjnej).
„W nawiązaniu do opublikowanego tekstu, przesłanego przez biuro poselskie pana Jarosława Szlachetki (tekst „Związkowcy z posłem o reformie edukacji” z 13.10.2016 – przyp. red.), dotyczącego spotkania przedstawicieli MKO NSZZ „Solidarność” w Myślenicach z posłem na Sejm Jarosławem Szlachetką, dotyczącego zagadnień związanych z planowaną reformą oświaty, pragniemy uzupełnić zamieszczone informacje o najistotniejsze, przedstawione przez nas na spotkaniu kwestie:
– wyraziliśmy swoje negatywne stanowisko wobec projektu likwidacji gimnazjów. Naszym zdaniem Ministerstwo Edukacji nie przedstawiło merytorycznych argumentów, wykluczających na przykład możliwość przeprowadzenia zmian programowych w ramach istniejącego systemu szkolnego;
– wyraziliśmy sprzeciw wobec niektórych wypowiedzi pani minister, z których można wywnioskować, że negatywnie ocenia jakość pracy nauczycieli gimnazjów;
– wyraziliśmy zaniepokojenie zniknięciem z obecnych wypowiedzi pani minister, koncepcji „nowoczesnej szkoły nawiązującej do dobrych wzorców zachodnich”, w których uczeń wraca po szkole do domu po odrobieniu zadań i częściowym przygotowaniu się do zajęć, na kolejny dzień pod opieką nauczycieli. Miało to umożliwić zwiększenie efektywności nauczania, odciążenie rodziców i zwiększenie miejsc pracy dla nauczycieli, co pozwoliłoby uniknąć zwolnień, spowodowanych likwidacją gimnazjów;
– przedstawiliśmy swoje propozycje w kwestiach dotyczących pedagogów, psychologów i bibliotekarzy w proponowanym nowym systemie;
– zwróciliśmy uwagę na rolę doradztwa zawodowego w sytuacji planowanej reformy szkolnictwa zawodowego. Proponowana liczba godzin doradztwa zawodowego jest niewystarczająca, drastycznie niższa od potrzeb i na przykład obecnie realizowanych w gimnazjach, prowadzonych przez samorząd miasta i gminy Myślenice;
– wyraziliśmy przekonanie o konieczności wzmocnienia kształcenia w tzw. „przedmiotach ścisłych”;
– zwróciliśmy uwagę na trudności, jakie napotkają dzieci obecnych klas szóstych szkoły podstawowej i pierwszych klas gimnazjów. Za niespełna trzy lata uczniowie tych dwóch roczników jednocześnie przejdą do szkół średnich, co spowoduje w większości tych szkól naukę na dwie zmiany;
– wyraziliśmy obawy o proces tworzenia nowej sieci szkół przez jednostki samorządu terytorialnego. Jeżeli reforma zostanie wprowadzona w życie, to według projektu, samorządy będą musiały opracować nową sieć szkół do połowy lutego. Biorąc pod uwagę, iż projekty nie zostały jeszcze skierowane do Sejmu, należy przypuszczać, że cały proces legislacyjny zostanie ukończony pod koniec grudnia i dopiero wtedy będą znane, istotne dla tworzenia nowej sieci szkół przepisy. Samorządy będą miały bardzo mało czasu na prawidłową realizację całego procesu, w którym powinien się znaleźć czas na konsultacje z rodzicami, środowiskami lokalnymi i nauczycielskimi.
Na koniec wręczyliśmy panu posłowi propozycje działań osłonowych dla nauczycieli, gdyby wbrew naszemu stanowisku zostały wprowadzone zmiany, powodujące likwidację gimnazjów.”
Źródło: MKO NSZZ „Solidarność” w Myślenicach